loading...
وبلاگ تفریحی ایرانیان
تبادل لینک

وبلاگ تفریحی ایرانیان آماده تبادل لینک وبنر باهرگونه سایت و وبلاگی می باشد.لطفا در صورت تمایل ما را بانام(وبلاگ تفریحی ایرانیان) لینک کنید و سپس لینک خود را در قسمت نظرات وبلاگ من قرار دهید تا شما هم لینک شوید.

باتشکر

برای اطلاع از جدیدترین مطالب وبلاگ در خبرنامه ی ما عضو شوید.هر هفته به دو نفر از اعضای خبرنامه کارت شارژ 2000 تومانی ایرانسل هدیه داده می شود.

با عضویت در وبلاگ و یا خبرنامه ی ما لینک کلیپها و فیلم هاو عکسهایی که امکان قرار دادنشان در وبلاگ نیست را دریافت کنید.

برای مشاهده عکس اصلی مطالبی که عکس ندارند به ادامه ی مطلب رجوع کنید.

وبلاگ تفریحی ایرانیان بازدید : 45 شنبه 15 مرداد 1390 نظرات (0)

گوش‌ عضو شنوایی‌ وحفظ‌ تعادل‌ بدن‌ است‌ مراقبت‌ از عضو شنوایی‌ از سنین‌ کودکی‌، اهمیت‌ زیادی‌دارد. معاینات‌ ادواری‌ قدرت‌ شنوایی‌ در دانش‌آموزان‌، بسیار مهم‌ است‌ و از افت‌تحصیلی‌ جلوگیری‌ می‌کند.


گوش‌ عضو شنوایی‌ و حفظ‌ تعادل‌ بدن‌ است‌ مراقبت‌ از عضو شنوایی‌ ازسنین‌ کودکی‌، اهمیت‌ زیادی‌ دارد.
معاینات‌ ادواری‌ قدرت‌ شنوایی‌ در دانش‌آموزان‌، بسیار مهم‌ است‌ واز افت‌ تحصیلی‌ جلوگیری‌ می‌کند.
هر گونه‌ درد گوش‌ و یا ترشح‌ چرکی‌ از آن‌ را به‌ پزشک‌ ارجاع‌ دهید. عدم‌ درمان‌ و یا درمان‌ ناقص‌ عفونت‌های‌ گوش‌ میانی‌ خصوصاً در اطفال‌، ممکنست‌ منجر به‌ بروزمننژیت‌ (عفونت‌ مغزی‌) و یا کاهش‌ شنوایی‌ دائمی‌ شود.
برای‌ پاک‌ کردن‌ گوش‌ از گوش‌ پاک‌ کن‌های‌ استاندارد استفاده‌نمایید. قبل‌ از استفاده‌ از گوش‌ پاک‌ کن‌ از محکم‌ بودن‌ پنبه‌ نوک‌ آن‌اطمینان‌ حاصل‌ کنید. استفاده‌ از وسایل‌ تیز و زبر برای‌ پاک‌ کردن‌ گوش‌ سبب‌آسیب‌ به‌ مخاط‌ مجرا و بروز خونریزی‌ و عفونت‌ می‌شود.
در صورت‌ ورود اجسام‌ خارجی‌ در گوش‌، اول‌ سعی‌ نمایید با قرار دادن‌گوش‌ به‌ سمت‌ پایین‌ و تکان‌ دادن‌ آرام‌ سر و لاله‌ گوش‌ آن‌ را خارج‌ نمایید.در صورتی‌ که‌ با این‌ اقدامات‌ موفقیت‌ حاصل‌ نگردید از سایر اقدامات‌ و دست‌گاری‌ جداً خودداری‌ نمایید. زیرا ممکنست‌ سبب‌ آسیب‌ به‌ پرده‌ گوش‌ و یا بدترشدن‌ وضعیت‌ شود. در این‌ حالت‌ باید سریعاً به‌ پزشک‌ مراجعه‌ نمود.
جهت‌ تسکین‌ گوش‌ درد، هرگز از دود سیگار و یا مواد مخدر استفاده‌ننمایید.
رعایت بهداشت فردی شامل بهداشت پوست، مو و ناخن، بهداشت البسه و لوازمشخصی از قبیل حوله، مسواک، لوازم استحمام، لوزام خواب مانند ملحفه، بالش و...، درپیشگیری از بسیاری بیماری ها حائز اهمیت فراوان است.
رعایت بهداشت دست و پا، شستن مرتب آنها با صابون و ضدعفونی کننده ها،کوتاه بودن ناخن ها، رعایت بهداشت چشم از طریق شست شوی صورت با آب تمیز و صابون بهطور مرتب و روزانه حداقل یک بار، عدم استفاده از حوله دیگران و بستن چشم در برابرآفتاب و گرد و خاک شدید، بسیار حائز اهمیت است. بهداشت گوش از طریق تمیز نگه داشتنگوش، خشک کردن گوش ها پس از مرطوب شدن در اثر استحمام یا فرو رفتن سر در آب بایدمورد توجه قرار گیرد. بهداشت دهان و دندان باشست شوی مرتب با مسواک و خمیردندان،یا در صورت عدم دسترسی به خمیردندان، با آب نمک، توجه به هرگونه زخم در دهان و عدماستفاده از مواد غذایی سخت، خیلی داغ یا خیلی سرد، امکان پذیر است.
گوش عضو شنوائی است و علاوه بر حس شنیدن , حس تعادل بدن نیز به وسیلهقسمتهای گوش داخلی صورت می پذیرد
بیماریهای گوش نه تنها در شنیدن , اختلال بوجود می آورد بلکهبیماریهای روانی و جسمی شدیدی را باعث می شود.گاهی جسم خارجی در گوش داخل می شودکه برای بیرون آوردن آن باید به طبیب متخصص مراجعه نمود
ترشحات گوش اگر چنانچه بیش از اندازه جمع شده باشد باید توسط پزشک باشستشو خارج شود
پیشگیری از بیماریهای گوش در بسیاری موارد با حفظ رعایت بهداشتمیسراست در هنگام گوش درد و یا خارش گوش یا اگر برای شنیدن تلویزیون یا صحبتدیگران دچار مشکل هستید به پزشک مراجعه کنید
برای پاک کردن داخل گوش فقط از گوش پاک کن استفاده کنید
از اجسام متفرقه مانند سنجاق برای تمیز کردن گوش استفاده نکنید
پرده گوش تحمل میزان مشخصی صدا را دارد . هیچگاه در گوش دیگران فریادنزنید
باید گوش را از گرما و باد و چیزهای بیگانه غیرطبیعی و زیان آور، نگهداشت و نگذاشت آب و جانوران بدان راه یابند، چرک را نیز باید زدود
گوش عضو حسی بسیار پیچیده ای است که عهده دار دو نوع فعالیت شنوایی وحفظ تعادل است. قسمت اعظم این عضو در استخوان گیجگاهی جای دارد.
ساختمان گوش:
۱) گوش بیرونی یا خارجی:
که خود شامل لاله گوش و مجرای شنوایی است. لاله گوش جمع آوری امواجصوتی، هدایت آنها به مجرای شنوایی و تشخیص جهت آنها را بر عهده داشته و مجرایشنوایی لوله ای به طول ۳-۲ سانتی متر است که ارتعاشات صوتی از طریق آن به پردهصماخ که در انتهای آن قرار دارد می رسند.
از نظر کالبد شناسی گوش شامل سه قسمت زیرمی باشد:
۲) گوش میانی:
این قسمت از گوش، محفظه ای است استخوانی که بوسیله دو دریچه بیضی وگرد از گوش داخلی، وبوسیله پرده صماخ از گوش خارجی جدا می شود و نیز از طریقمجرایی بنام شیپور اوستاش به حلق مرتبط است. (شیپور اوستاش فشار دوطرف پرده صماخرا متعادل می سازد)
گوش میانی ضمن عمل انتقال صوت، عمل تخفیف دهنده ارتعاشات شدید صوتی رانیز انجام می دهد. اما هر گاه شدت صوت از حد معینی تجاوز کند گوش داخلی صدمه خواهددید.
۳) گوش داخلی:
گوش داخلی به علت داشتن پیچ و خم هایش به لابیرنت موسوم شده و عمل آناز نظر شنوایی این است که ارتعاشات صوتی را به یاخته های شنوایی برساند و آنها رابه تکانه های عصبی تبدیل کند.
گوش داخلی شامل ۳ بخش دهلیز، مجاری نیمدایره و حلزون می باشد. دهلیز ومجاری نیمدایره مخصوص عمل تعادل و حلزون ویژه عمل شنوایی است
اصول فیزیولوژیک در هدایت صدا:
پرده صماخ و استخوانهای گوش داخلی امواج صوتی را از ارتعاشات موجود درهوا به تحریک مکانیکی مایع تبدیل می کنند.
به علت بزرگی نسبی سطح پرده صماخ در مقابل دریچه بیضی و عمل اهرمیاستخوانچه ها،امواج تحریک با قدرت بیشتری از گوش خارجی به گوش داخلی منتقل میشوند. دریچه بیضی توسط لیگامان حلقوی احاطه شده و حرکت آزادانه قسمت پهن استخوانرکابی، امواج منتقل شده توسط استخوانچه های سندانی و چکشی را از پرده صماخ دریافتمی کند. وجود دریچه گرد در سمت دیگر کانال حلزون گوش امکان حرکت مایع آندولنف باامواج صدا را فراهم می سازد. در صورتیکه پرده صماخ سالم باشد، امواج صوتی ابتدادریچه بیضی را تحریک نموده و پس از یک تاخیر کوتاه آثار انتهایی موج تحریک بهدریچه گرد می رسد.
برخی نکات بهداشتی در مراقبت از گوشها:
از قرار گرفتن در معرض سروصدای زیاد خودداری نمائید زیرا باعث کم شدنقدرت شنوایی و بروز اختلالاتی در اعضای مختلف بدن می گردد. در صورتیکه گوش برایمدت طولانی در معرض صداهای شدید و مداوم قرار گیرد ممکن است باعث بروز نقص شنواییگردد. چنانچه در یک محل پر سرو صدا، صدای صحبت کردن معمولی را بتوان شنید، صدا درآن محل چندان شدید نیست ولی اگر به علت سرو صدای زیاد صحبت کردن غیر ممکن باشد دراینصورت شدت صدا به اندازه ای است که ممکنست برای شنوایی زیان آور بوده و باعثبروز اشکالاتی در شنوایی فرد گردد.
با آموزش عمومی می توان سروصداهای غیر ضروری و قابل اجتناب را تقلیلداده و یا در مواردی حذف نمود. این آموزش معمولا" از طریق وسایل ارتباط جمعیانجام گرفته و بوسیله آن مردم از زیان ها و اثرات نا مطلوب سروصدا آگاه می شوندواز بکار بردن وسایل پر سرو صدا اجتناب می نمایند.
بر اساس مطالعات انجام شده در خصوص اثر سروصدا بر بدن انسان، در افرادمورد مطالعه، نارحتی ها و عوارض متعدد گزارش شده که لاغری تدریجی، کم خونی، احساسخستگی، تند شدن تنفس و ضربان قلب، ضعف جنسی، افزایش فشار خون، اختلال در خواب، کندشدن کار دستگاه گوارش، تحریک پذیری و عصبانیت، سردرد، کاهش دقت، ضعف عمومی،سرگیجه، درد معده، اختلالات حافظه، کاهش قدرت شنوایی، تهوع، استفراغ، اختلالاتکبدی، تزلزل در راه رفتن و حرکت غیر عادی آرواره ها از آن جمله اند.
هرگونه نقص شنوایی در کودک بایستی هر چه زودتر تشخیص داده شده و جهتدرمان آن اقدام گردد. مادران باید در دوران بارداری احتیاطات لازم، بمنظور پیشگیریاز ابتلا به بیماریهای عفونی را انجام دهند.
در صورتیکه نوزاد تاسن هشت ماهگی در برابر صدا هیچگونه عکس العملینشان ندهد می بایست به قوه شنوایی وی مشکوک شد.
نوزادان در موقع گوش درد با برگردانیدن غیر عادی سر خود، کوشش درخاراندن گوش مبتلا، تب شدید، گریه کردن و یا ناشکیبائی نمودن، ناراحتی خود را نشانمی دهند. لذا در صورت بروز این عوارض بایستی به گوش درد نوزاد مشکوک و برای معالجهوی به پزشک مراجعه نمود.
اگر طفل تا دو سالگی حرف زدن را شروع نکند نیز ممکن است علت آن ضعفقوه شنوایی باشد. ناراحتی های گوش ممکن است مادرزادی یا در اثر بیماریهای عفونی ویا انتقال عفونت بوسیله لوله اوستاش از دهان و حلق و بینی بوجود آید. مادرانهمواره باید مراقب بینی و حلق کودکان بوده و چنانچه عفونتی در این مناطق وجود داردسریعا" جهت درمان آن اقدام نمایند. بسیاری از افراد چنانچه نقایص شنوایی آنهارا زود تشخیص داده و تحت درمان قرار دهند، معالجه خواهند شد. عدم تشخیص نقایصشنوایی ممکنست سبب بروز ناراحتی
های عصبی، نقص شخصیت، عدم پیشرفت در تحصیل و یا ناهنجاریهای رفتاری درکودکان گردد.
هیچگاه گوش را با چوب کبریت، خلال دندان، سنجاق سر ویا اشیائی شبیه بهآنها پاک ننمائید. همچنین از وارد نمودن صابون زیاد در مجرای گوش خودداری کنیدزیرا صابون سبب سخت شدن سرومن گوش شده و بیرون آوردن آن را مشکل می سازد.
هنگام شنا کردن ویا شیر جه رفتن در آب از گوشها محافظت کنید. شیرجهرفتن عمیق در آب باعث وارد آمدن فشار زیاد بر پرده گوش شده و ممکنست باعث بروزضایعاتی در پرده گوش گردد. در هنگام سرماخوردگی، گوش درد، آسیب پرده گوش و ... بایستی از شنا کردندر آب خودداری نمود.
ار آنجائیکه درمان بیماریهای قارچی گوش بسیار دشوار است لذا هنگام شناهمیشه از لاستیک های محافظ گوش استفاده نمائید.
گوش خارجی را در برابر تغییرات جوی محافظت کنید زیرا ممکنست دچارآفتاب سوختگی ویا سرمازدگی گردد.
کسانی که دچار نقایص شنوایی هستند باید برای معالجه به پزشک متخصص گوشمراجعه نمایند تا با انجام معاینات مربوطه، میزان شنوایی آنان تعیین و مشخص گرددکه آیا به عمل جراحی نیاز دارند و یا با سمعک می توان به آنها کمک نمود.
علائم هشدار دهنده در اختلالات شنوایی
در صورت بروز هریک از موارد زیر باید به نقص شنوایی مشکوک و به پزشکمتخصص مراجعه کرد:
اگر فرد صداها را خوب درک نکرده و درخواست تکرار آنها را داشته باشد.
چنانچه در محاورات، فرد مطالب را به جای آنکه از طریق گوش بشنود ازطرز حرکت لبهای گوینده درک نماید.
چنانچه در موقع شنیدن صداها سر خود را جلو آورده و طوری قرار دهد کهصدا مستقیما" به گوش وارد شود.
در صورتیکه در جاهایی که دارای سروصدای معمولی است مانند رستوران درموقع ظهر، یا سالن انتظار سینما و ... برخی از کلمات و جملات را نشنیده و یا بهگوش درد، سردرد و یا سرگیجه دچار گردد.
خرخرشبانه، اشکال در تنفس حین خواب، تنفس دهانی، خواب آلودگی روزانه،تحریک پذیری، کاهش قدرت تمرکز و رکود در موفقیت تحصیلی، شب ادراری و پرخاشگری رااز علائم مشکلات تنفسی در اثر بزرگ شدن لوزه ها دانست و گفت: التهاب گوش میانی، سینوزیتها، گلو دردها ، آبسه های لوزه، رماتیسمقلبی، التهاب کلیه، تشنج ناشی از تب و عوارضی دیگر نیز ممکن است در اثر بزرگ شدنلوزه ها در فرد بروز پیدا کند.
دکتر کریمی در ادامه در خصوص التهاب گوش میانی ناشی از بزرگ شدن لوزهها، گفت: این التهاب می تواند به صورت کاهش شنوایی و گاهی واقات نیز به صورت پارگیپرده گوش بروز کند، ولی معمولا به صورت تجمع مایع در پشت پرده گوش خود را نشان میدهد.
این متخصص گوش، حلق و بینی گفت: در صورت بسته شدن راه تنفس( ناشی ازبزرگ شدن لوزه ها) بچه نمی تواند از راه طبیعی که بینی است نفس بکشد و به همیندلیل مجبور است تنفس دهانی داشته باشد.
وی افزود: تنفس دهانی راه غیر طبیعی نفس کشیدن است و به همین خاطر کششدر عضلات ناحیه صورت ایجاد می شود و موجب اختلال در رشد دندان ها و استخوانهایصورت می گردد و به صورت کج رشد کردن دندان، کوچک شدن فک پایین و کوتاه شدن لب بالاخود را نشان می دهد و در این حالت است که نوک بینی به سمت بالا می رود و سوراخهایبینی دیده می شود و بعلاوه بصورت تیرگی هایی زیر چشم نیز ایجاد می شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص راه هایپیشگیری از آسیب و عفونتهای مکرر در لوزه ها، اظهار داشت: برای این پیشگیری هماناقداماتی که برای پیشگیری از سرماخوردگی و گلودرد لازم است را باید انجام داد کهرعایت بهداشت فردی در این زمینه بسیار مهم است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
  • جمعه 19 آذر 1395
  • جمعه 26 خرداد 1391
  • پنجشنبه 25 خرداد 1391
  • جمعه 12 خرداد 1391
  • پنجشنبه 11 خرداد 1391
  • چهارشنبه 10 خرداد 1391
  • سه شنبه 09 خرداد 1391
  • دوشنبه 08 خرداد 1391
  • شنبه 06 خرداد 1391
  • جمعه 05 خرداد 1391
  • جمعه 5 خرداد 1391
  • پنجشنبه 04 خرداد 1391
  • پنجشنبه 4 خرداد 1391
  • جمعه 29 ارديبهشت 1391
  • پنجشنبه 28 ارديبهشت 1391
  • چهارشنبه 27 ارديبهشت 1391
  • يکشنبه 24 ارديبهشت 1391
  • سه شنبه 19 ارديبهشت 1391
  • جمعه 15 ارديبهشت 1391
  • چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391
  • پنجشنبه 7 ارديبهشت 1391
  • شنبه 02 ارديبهشت 1391
  • شنبه 2 ارديبهشت 1391
  • چهارشنبه 30 فروردين 1391
  • سه شنبه 29 فروردين 1391
  • دوشنبه 28 فروردين 1391
  • سه شنبه 9 اسفند 1390
  • يکشنبه 7 اسفند 1390
  • جمعه 28 بهمن 1390
  • شنبه 22 بهمن 1390
  • چهارشنبه 5 بهمن 1390
  • يکشنبه 2 بهمن 1390
  • يکشنبه 25 دی 1390
  • چهارشنبه 21 دی 1390
  • سه شنبه 13 دی 1390
  • سه شنبه 6 دی 1390
  • يکشنبه 4 دی 1390
  • شنبه 3 دی 1390
  • چهارشنبه 30 آذر 1390
  • يکشنبه 27 آذر 1390
  • جمعه 25 آذر 1390
  • سه شنبه 22 آذر 1390
  • پنجشنبه 17 آذر 1390
  • دوشنبه 14 آذر 1390
  • يکشنبه 13 آذر 1390
  • شنبه 12 آذر 1390
  • جمعه 11 آذر 1390
  • يکشنبه 6 آذر 1390
  • شنبه 5 آذر 1390
  • چهارشنبه 25 آبان 1390
  • سه شنبه 24 آبان 1390
  • چهارشنبه 18 آبان 1390
  • دوشنبه 9 آبان 1390
  • پنجشنبه 5 آبان 1390
  • چهارشنبه 20 مهر 1390
  • سه شنبه 19 مهر 1390
  • دوشنبه 18 مهر 1390
  • يکشنبه 17 مهر 1390
  • شنبه 16 مهر 1390
  • جمعه 15 مهر 1390
  • پنجشنبه 14 مهر 1390
  • چهارشنبه 13 مهر 1390
  • دوشنبه 11 مهر 1390
  • يکشنبه 10 مهر 1390
  • شنبه 9 مهر 1390
  • چهارشنبه 6 مهر 1390
  • سه شنبه 5 مهر 1390
  • دوشنبه 4 مهر 1390
  • يکشنبه 3 مهر 1390
  • شنبه 2 مهر 1390
  • جمعه 1 مهر 1390
  • پنجشنبه 31 شهريور 1390
  • چهارشنبه 30 شهريور 1390
  • سه شنبه 29 شهريور 1390
  • دوشنبه 28 شهريور 1390
  • يکشنبه 27 شهريور 1390
  • شنبه 26 شهريور 1390
  • جمعه 25 شهريور 1390
  • پنجشنبه 24 شهريور 1390
  • چهارشنبه 23 شهريور 1390
  • دوشنبه 21 شهريور 1390
  • يکشنبه 20 شهريور 1390
  • شنبه 19 شهريور 1390
  • جمعه 18 شهريور 1390
  • پنجشنبه 17 شهريور 1390
  • چهارشنبه 16 شهريور 1390
  • سه شنبه 15 شهريور 1390
  • دوشنبه 14 شهريور 1390
  • يکشنبه 13 شهريور 1390
  • شنبه 12 شهريور 1390
  • جمعه 11 شهريور 1390
  • پنجشنبه 10 شهريور 1390
  • چهارشنبه 9 شهريور 1390
  • سه شنبه 8 شهريور 1390
  • دوشنبه 7 شهريور 1390
  • يکشنبه 6 شهريور 1390
  • شنبه 5 شهريور 1390
  • جمعه 4 شهريور 1390
  • پنجشنبه 3 شهريور 1390
  • چهارشنبه 2 شهريور 1390
  • سه شنبه 1 شهريور 1390
  • دوشنبه 31 مرداد 1390
  • يکشنبه 30 مرداد 1390
  • شنبه 29 مرداد 1390
  • پنجشنبه 27 مرداد 1390
  • چهارشنبه 26 مرداد 1390
  • سه شنبه 25 مرداد 1390
  • دوشنبه 24 مرداد 1390
  • يکشنبه 23 مرداد 1390
  • شنبه 22 مرداد 1390
  • جمعه 21 مرداد 1390
  • پنجشنبه 20 مرداد 1390
  • چهارشنبه 19 مرداد 1390
  • سه شنبه 18 مرداد 1390
  • دوشنبه 17 مرداد 1390
  • يکشنبه 16 مرداد 1390
  • شنبه 15 مرداد 1390
  • جمعه 14 مرداد 1390
  • پنجشنبه 13 مرداد 1390
  • چهارشنبه 12 مرداد 1390
  • سه شنبه 11 مرداد 1390
  • دوشنبه 10 مرداد 1390
  • يکشنبه 9 مرداد 1390
  • شنبه 8 مرداد 1390
  • جمعه 7 مرداد 1390
  • سه شنبه 4 مرداد 1390
  • دوشنبه 3 مرداد 1390
  • يکشنبه 2 مرداد 1390
  • شنبه 1 مرداد 1390
  • جمعه 31 تير 1390
  • پنجشنبه 30 تير 1390
  • چهارشنبه 29 تير 1390
  • سه شنبه 28 تير 1390
  • دوشنبه 27 تير 1390
  • يکشنبه 26 تير 1390
  • شنبه 25 تير 1390
  • جمعه 24 تير 1390
  • پنجشنبه 23 تير 1390
  • چهارشنبه 22 تير 1390
  • سه شنبه 21 تير 1390
  • يکشنبه 19 تير 1390
  • چهارشنبه 15 تير 1390
  • سه شنبه 14 تير 1390
  • دوشنبه 13 تير 1390
  • شنبه 11 تير 1390
  • جمعه 10 تير 1390
  • جمعه 6 خرداد 1390
  • دوشنبه 12 ارديبهشت 1390
  • يکشنبه 11 ارديبهشت 1390
  • شنبه 10 ارديبهشت 1390
  • جمعه 9 ارديبهشت 1390
  • سه شنبه 6 ارديبهشت 1390
  • دوشنبه 5 ارديبهشت 1390
  • يکشنبه 4 ارديبهشت 1390
  • جمعه 2 ارديبهشت 1390
  • پنجشنبه 1 ارديبهشت 1390
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4044
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 29
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 2,949
  • باردید دیروز : 184
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,740
  • بازدید ماه : 5,762
  • بازدید سال : 23,148
  • بازدید کلی : 735,189
  • کدهای اختصاصی
    تبليغات X